Dincolo de realitatile la firul ierbii pe care ni le ofera actorii scolii (si care ne invata - a cata oara - cat de lung si complicat este drumul de la politici la implementare), mi-am notat de-a lungul timpului o lista de mituri frecvent uzitate. In opinia mea, destructurarea acestora si repunerea in discutie a problematicilor pe care le inglobeaza ar reprezenta de fapt inceputul unei schimbari reale in educatie.
- Elevii nu mai sunt interesati sa invete;
- Elevii nu mai au respect fata de profesori;
- Metodele pedogogice active nu pot fi utilizate tot timpul si la toate disciplinele, deoarece acestea cer timp, programa trebuie parcursa si nu avem intotdeauna mijloacele necesare;
- Chiar daca incercam sa introducem inovatii in modul de organizare al invatarii, standardele de evaluare nu ne avantajeaza;
- Manualele alternative mai rau ne incurca;
- Parintii sunt dezinteresati de scoala; cele mai importante cauze ale esecului scolar sunt cele familiale;
- In scoala nu se fac discriminari (de gen, etnice, de statut social etc.), deoarece toti elevii sunt tratati la fel si sunt evaluati obiectiv pe baza de standarde comune;
- La scolile de arte si meserii se duc cei mai "slabi" elevi;
- O scoala buna este o scoala care are termopan si calculatoare;
- Nu se pot dezvolta programe extra-scolare deoarece nu sunt resurse.
5 comentarii:
Dupa mine, cred ca as grupa miturile in functie de cei care le promoveaza la nivelul sistemului (si le-as reformula putin):
MITURI ALE PROFESORILOR
1.Elevii sunt din ce in ce mai putin interesati sa invete;noile generatii sunt cele mai slabe pe care le-am intilnit in cariera noastra didactica;
2. Elevii nu ne mai respecta si nu-si mai cunosc limitele;
3. In conditiile actuale nu este realist sa utilizezi metodele pedogogice moderne la clasa; chiar contraproductiv!
4. Manualele alternative nu sunt in interesul elevilor!
5. Parintii sunt la fel de dezinteresati de scoala cum sunt de educatia copiilor lor!
6. Orice profesor care se implica are de suferit( fie este exploatat fie este marginalizat de conducerea scolii)
7. Discutiile despre discriminarea elevilor tin de retorica si nu au un suport real (sistemul de educatie trateaza egal toti elevii);
8. Scolile nu trebuie sa raspunda la nevoile comunitatii ci comunitatea la nevoile scolii;
9. Politicile educationale se fac numai de sus in jos; rolul scolii (si al profesorului) este de executant;
10. Cel care da mai mult decit primeste este o victima a sistemului de invatamint
Eu, persoana activ implicata in procesul educational (in speta elev dintr-a doispea) prin profesie si ineterese m-am aflat in ultimii 12 ani in tunelul tranzitiei de la un tip de invatamant la altul.
Trebuie sa reconosc faptul ca programele de formare ale profesorilor s-au imbunatatit si ca din cand in cand o adiere a schimbarii aeriseste salile imbacsite ale liceului.
Profesori de azi sunt impariti in 2 categorii. Amandoua cunosc principiile invatamantului modern insa se deosebesc in functie de alegeri: corectitudine deontologica sau comoditate. Dupa mine e mai comod sa alegi comoditatea.
Aceste mituri nu reprezinta nimic altceva decat scuze pe care profesorii "comozi" le prezinta atat in fata inspectorilor cat si in fata propriei lor constiinte. Cu cat incep a crede mai tare in ele cu atat miturile se apropie mai mult de realitate,iar invatamantul ideal se apropie mai mult de mitologie.
In rest... toate bune,
Post la Adryan
Daca tot am inceput sa operam distinctii, eu cred ca si in cazul "comozilor" putem face una: ca si elevii, exista comozi rationali si comozi irationali. Sa ma explic: un comod rational este o persoana care alege calea minimei implicari functionale ( "minimei rezistente"?) in sfera sa de activitate, motivata de a avea timp pentru altele (familie, hobby-uri, un alt job etc.). Comod irational este cel care nu mai face nici o alegere, care ajunge sa aiba o profesie ca si un stil de viata cel mai bine reliefat de sintagma "este trait" in opozitie cu traieste.
E greu de distins intre aceste categorii fara o investigatie sistematica a temei (survey?). Dar cred ca ar fi foarte important de stiut cum stam si in functie de ce fel de cadre didactice ne proiectam interventiile in domeniul formarii continue pe viitor.
Post la Adryan
Daca tot am inceput sa operam distinctii, eu cred ca si in cazul "comozilor" putem face una: ca si elevii, exista comozi rationali si comozi irationali. Sa ma explic: un comod rational este o persoana care alege calea minimei implicari functionale ( "minimei rezistente"?) in sfera sa de activitate, motivata de a avea timp pentru altele (familie, hobby-uri, un alt job etc.). Comod irational este cel care nu mai face nici o alegere, care ajunge sa aiba o profesie ca si un stil de viata cel mai bine reliefat de sintagma "este trait" in opozitie cu traieste.
E greu de distins intre aceste categorii fara o investigatie sistematica a temei (survey?). Dar cred ca ar fi foarte important de stiut cum stam si in functie de ce fel de cadre didactice ne proiectam interventiile in domeniul formarii continue pe viitor.
Buna ziua,
La cele "10 mituri" ar fi interesant sa cititi "legile elevelui"...
http://tzely17.hi5.com, apoi, Jos la "Jurnal"...
Legile elevului :)
Mi s-au parut interesante...
Sorin RADU
sorin_danut@yahoo.com
Trimiteți un comentariu