Incep aceste insemnari ca o dorinta de a pastra ceva din atmosfera si parfumul intalnirilor mele cu studentii care urmeaza un modul de psiho-pedagogie in cadrul diferitelor facultati. Fiecare intalnire de acest fel ma face sa reconsider tot ceea ce stiam despre educatie si invatare ca urmare a pregatirii mele universitare si profesionale. In putine medii de comunicare pe teme de educatie mi-a fost dat sa asist la o asemenea dorinta deschisa si entuziasta de a descoperi ce este invatarea!
Ultima intalnire cu studentii a fost chiar si mai interesanta. De obicei, numarul celor care vin la acest seminar nu depaseste 15-18. De data aceasta eram cu totii 25! Incercand sa descifram cum s-a transformat rolul profesorului de-a lungul timpului, studentii au identificat o serie de calitati pe care dascalii ar trebui sa le posede. Iata cateva dintre acestea:
- sa stie sa se faca inteles;
- sa fie carismatic;
- sa fie pasionat de domeniu;
- sa fie entuziast;
- sa ii placa sa lucreze cu tinerii;
- sa fie erudit;
- sa fie organizat;
- sa stie sa asculte;
- sa utilizeze modalitati diverse in activitatile de invatare;
- sa fie spontan;
- sa fie lider;
- sa fie indrumator si consilier;
- sa fie pasionat de a interactiona cu studentii;
- sa fie co-explorator al invatarii;
- sa ia in considerare nevoile elevilor/studentilor;
- sa fie tolerant.
Oare asteapta prea mult, sau prea putin studentii de la profesorii lor?
Alte aspecte discutate au fost:
- Detine profesorul adevarul, sau adevarul trebuie descoperit?
- Sunt relatiile informale dintre profesorii si elevi/studenti in masura sa faciliteze invatarea, sau dimpotriva?
- Este relatia mentor-discipol un model antic, prezent sau viitor?
5 comentarii:
cred ca toate post-urile au lucruri interesante (in sine sau ca link-uri) pentru un cititor interesat de domeniul educatiei. Din pacate a trebuit sa ma intorc la chiar primul pentru a gasi un punct de sprijin pentru un input personal. Departe de a fi doar frumoase exercitii de retorica, cred ca majoritatea post-urilor sunt in principal argumentative si mai putin invitatii/provocari. Au mesaj, raspunsuri, sau chiar lectii (in intelesul clasic al cuvintului ;-) dar lasa prea putin spatiu pentru un comment.Remarca mea ar trebui (si merita!) sa fie nuantata, dar as vrea in primul rind un feed back care sa-mi confirme sau infirme ca fundamentele argumentarii sunt adecvate...
Multumesc pentru comentariu! Daca te-ai hotarat sa lasi totusi un input personal, ma gandesc ca a ramas macar o farama de loc pentru comentarii! ;-) Stiu ca cele mai multe insemnari sunt doar simple inregistrari factuale, constatative, sunt lectiile invatate de mine si nu cele pe care as vrea sa le dau cititorilor. Unele sunt doar informatii pe care as vrea sa le pastrez pentru mai tarziu. E primul meu blog si inca ma lupt cu propriile mele prejudecati despre ce pot si ce nu pot face public. Poate cu timpul, reflectiile personale vor lua locul semnalelor. Si poate atunci as putea sa sper la mai multe comentarii! Comentariul tau onest ma incurajeaza! Il iau ca pe o provocare ;-)
Cred ca ai dreptate...imi imaginez fara nici un fel de greutate un schimb de idei sub forma unui cerc virtuos: cu cit vei reusi sa fii mai prezenta in reflectiile noastre, cu atit si noi vom fi tot mai prezenti in reflectiile tale. E o spirala a invatarii sau o invatare in spirala? Personal cred in metafora entitatilor care se lumineaza reciproc (si produc cu atit mai multa lumina cu cit primesc) dar mai ales in cea a bulgarelui (ca tot ma visez in perioada asta pe o pirtie de ski): in conditii propice, un mic ac de gheata ajunge sa devina un corp fantastic de zapada. Si sa cutremure muntii... schimbindu-i radical.
Multumesc! Imi place metafora luminarii!
Buna ziua,
m-a amuzat postarea dvs.!
Cred ca ar fi interesant sa va aruncati un ochi pe nr. special "Carrefours de
l'education", care a inplinit 10 ani; acest nr fiind dedicat pentru "la Roumanie". Momentan revista este doar in format electronic, dar cat de curand o s-o primesc in "format" hartie (ii cunosc personal pe redactori). Daca va intereseaza, va las email meu (sorin_danut@yahoo.com)
Intre timp, va las linkul:
http://www.u-picardie.fr/labo/cursep/carrefours_education/couv_carrefours_22.pdf
Cu bine si spor la citit!!!
sorin RADU
Trimiteți un comentariu